Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Sqribble is een cloudgebaseerde tool waarmee je in enkele seconden eBooks (rapporten, whitepapers, enz.) kunt maken. Het maakt gebruik van kant-en-klare sjablonen en drag-n-drop ontwerpfuncties die het zelf publiceren van jouw eBooks een fluitje van een cent maken.
Meer details +
PROS:
  • Intuitieve drag & drop builder
  • Ruime keuze Ebook templates
  • Automatische inhoudsopgave
  • 3D cover tool ( addon)
  • Flipbook creator ( addon)
  • Professionele pagina layouts
  • Eenmalige aanschafkosten
CONS:
  • Voor de 3D cover tool & Flipbook creator moet je apart betalen
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Met Visme kun je professionele en overtuigende presentaties, Ebooks, infographics, social posts en animaties maken. Met de drag en drop visuele tool kun je zelfs zonder enige voorkennis met Visme de mooiste visuals creëren. En met de analytics tool kun je ook de prestaties van jouw creaties volgen. Zo wordt Visme een ontzettend handige marketingtool voor elk bedrijf.
Meer details +
PROS:
  • Uitgebreide template bibliotheek voor verschillende marketingmaterialen zoals: Ebooks, social posts, infographics, presentaties, brochures, visitekaartjes etc.
  • Perfecte tool voor het creëren van je totale branding concept
  • Animaties & Korte Video's
  • Uitgebreide support : webinars, online training, video tutorials
  • Drag & Drop builder
CONS:
  • Geen mogelijkheid voor teammembers in het standaardpakket
Populair
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Canva is een online programma waarmee je heel eenvoudig je eigen visuals kunt ontwerpen. Het platform biedt eindeloos veel mogelijkheden voor het ontwerpen van onder andere visitekaartjes, banners, infographics, logo’s en posters. Door het eenvoudige drag and drop systeem, en de ruime keuze uit standaard templates, hoef je geen designer te zijn om de mooiste producten te creëren. Canva heeft een gratis versie waarmee je al behoorlijk uit de voeten kunt. Wil je echter nog meer designmogelijkheden en je branding naar de next level tillen? Dan is Canva Pro een hele betaalbare optie!
Meer details +
400000+ gratis sjablonen 100+ ontwerptypen, waaronder huisstijl en logo's 75 miljoen video's, audio, stockafbeeldingen & grafische elementen Branding: eigen lettertypes & logo's uploaden Onbeperkt gebruik background remover 100GB opslag
PROS:
  • 400000+ gratis sjablonen
  • 100+ ontwerptypen, waaronder huisstijl en logo's
  • 75 miljoen video's, audio, stockafbeeldingen & grafische elementen
  • Branding: eigen lettertypes & logo's uploaden
  • Onbeperkt gebruik background remover
  • 100GB opslag
Aanbieding
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Met Designrr kun je jouw oude content nieuw leven inblazen en nieuwe content creëren. Met de tool kun je blogposts, video’s, PDF’s en podcasts in een mum van tijd transformeren tot e-books, flipbooks, transcripten en webpagina’s. Designrr biedt de templates en de tools om jouw content te maken, te upgraden én te verspreiden om nieuwe bezoekers en klanten aan te trekken.
Meer details +
PROS:
  • Creatie Ebooks, Flipbooks & Leadmagnets
  • Verschillende import opties ( blog, Word, PDF, FB, Audio & Video)
  • Ruime keuze Ebook templates
  • 3D Ebook Cover tool
  • Verschillende Export mogelijkheden
CONS:
  • Geen Free trial maar wel een 30 dagen niet goed geld terug garantie.

Zo wordt een e-book maken een fluitje van een cent!

Om jouw product, merk of dienst in de kijker te spelen, is slimme marketing een must! Steeds meer bedrijven maken gebruik van ludieke acties, weggevers en trending hashtags om aandacht te genereren en uiteindelijk meer klanten te werven. Voor zo’n golf aan aandacht hoef je trouwens echt geen groot marketingbureau in te schakelen. Met de nodige creativiteit en inzet creëer je zelf een buzz voor jouw bedrijf. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het inzetten van een ebook.

ebook maken

Wat is een ebook?

Een ebook is een digitaal boek dat in PDF of ePub formaat gedownload kan worden en te lezen is op de computer, tablet, smartphone of E-reader. Het is een fantastisch alternatief op het ‘ouderwetse’ boek omdat het snel verkrijgbaar is, overal gelezen kan worden en doorgaans een stuk goedkoper, of zelfs gratis is. De laatste jaren zijn ze enorm in opkomst. Niet alleen de digitale versie van populaire romans, maar ook als marketingmiddel van bedrijven en websites. Een e-book maken is namelijk een fantastische manier om potentiële klanten kennis te laten maken met jou, het bedrijf en jouw inzichten. Vaak prikkelt het de nieuwsgierigheid en leidt het tot meer bezoekers en klanten. Tenminste, als je het goed aanpakt.

 

Hoe schrijf ik een ebook?

Iedereen kan een e-book maken, maar lang niet ieder e-book is even goed. Een ebook dat direct aanspreekt, uitnodigt tot verder lezen én lezers aanzet tot verdere interactie met jouw bedrijf voldoet idealiter aan de volgende kenmerken:

  • Een uitnodigende titel
  • Een aansprekende cover
  • Veel visuele elementen
  • Goede branding
  • Nieuwe inzichten

Natuurlijk is de inhoud van waar het allemaal om draait. Doorgaans publiceert men een ebook om kennis te delen en meer aandacht voor het product of de dienst te genereren. De combinatie van deze elementen moet goed in balans zijn voor de leesbaarheid van jouw tekst. Een goede research is de basis van ieder goed ebook.

Onderwerp onderzoeken

Allereerst wil je weten welke onderwerpen populair zijn en hoeveel informatie er over het onderwerp te vinden is. Je kunt onderwerpen onderzoeken door online artikelen, blogs, boeken en forums te bekijken die met je gekozen onderwerp te maken hebben. Ook kun je een keyword tool gebruiken om onderzoek te doen naar zoekvolumes en trends van bepaalde onderwerpen en woorden. Op deze manier kies je een onderwerp dat relevant en gewild is om te lezen. Probeer ook andere bronnen zoals bijvoorbeeld een interview met een expert. Een podcast die je gehoord hebt of een seminar waarbij je aanwezig bent geweest. Probeer zo creatief mogelijk te zijn in het onderzoeken van je onderwerp. Door meerdere bronnen te gebruiken creëer je een aantrekkelijke inhoud voor je lezers.

Opmaak

Maak gebruik van een heldere inhoudsopgave, markeer elk hoofdstuk met kopjes en maak gebruik van tussenkopjes en gebruik heldere taal. Je kunt jargon gebruiken als het ebook gericht is op een specifieke doelgroep, maar zorg er altijd voor dat de tekst plezierig is om te lezen.

Vergeet ook zeker niet om volop gebruik te maken van hyperlinks in jouw ebook. Hyperlinks zijn links naar websites die je in de tekst van jouw ebook kunt verwerken. Zo leid je de lezers van het ebook direct naar de door jou gewenste pagina’s. Mede hierdoor zijn e-books een fantastisch middel om klanten te genereren.

Editing

Wanneer je klaar bent met het schrijven van de tekst is het tijd om de tekst te editen. Controleer de grammatica en spelling. Zorg dat er geen fouten in staan. Hiervoor kun je speciale tools gebruiken die jouw tekst controleren op spellingsfouten. Onthoud dat je wilt schrijven op een manier die je lezers boeit. Controleer nu de lengte van je tekst. Moet het meer of minder? Redigeren kan tijdrovend zijn, maar is noodzakelijk voor succesvolle ebooks.

Tools voor het maken van een e-book

Er zijn diverse tools beschikbaar voor het maken van je eigen ebook. Sommige tools zijn gratis en andere tools zijn tegen betaling te gebruiken. Doorgaans zijn de betaalde tools uitgebreider. Je hebt meer opties qua lay-out, branding en omvang in betaalde pakketten. Veelgebruikte programma’s voor het maken van ebooks zijn Designrr & Visme. Dit zijn echter wel programma’s waar je tegen betaling gebruik van kunt maken. 

Ebook

Als je een ebook gaat schrijven, raden we aan om de tekst toch vooral in een programma als Word of Pages te schrijven. Zo is jouw tekst makkelijker te bewerken en overzichtelijker. Als de tekst klaar is, kun je deze eenvoudig overzetten in het ebook template.

Hoe maak ik een e-book cover

Een aantrekkelijke cover is een must bij het publiceren van een e-book. Klanten zien tenslotte de cover als eerst en we weten allemaal dat het eerste oordeel vaak puur op uiterlijk wordt geveld. Zorg er dus voor dat de cover van jouw ebook uitnodigt tot verder lezen en de nieuwsgierigheid prikkelt. Er zijn diverse manieren om een mooie cover te creëren. Een veelgebruikt platform voor min of meer standaard covers is Canva. Hier kun je gebruik maken van diverse (gratis) templates en deze naar eigen inzicht aanpassen. Maar ook in eerdergenoemde tools vind je volop opties voor het creëren van een cover die past bij jouw e-book. Een boekomslag is een cruciaal aspect van elk boek. Het is de eerste visuele indruk die de lezer ziet en het moet de stemming, het genre en de stijl van het e-book overbrengen.

Hoe ziet een goede E-book cover eruit?

Om een aantrekkelijke cover te maken, moet je nadenken over wat het publiek wil weten voordat ze jouw product kopen. Het belangrijkste is een opvallende afbeelding die in één oogopslag duidelijk maakt waar je boek over gaat. De plaatsing van deze afbeelding moet in het midden of op zijn minst in de buurt van het midden zijn; dit helpt de aandacht af te leiden van items zoals advertenties of andere tekst op de pagina. Zorg ervoor dat de cover in lijn is met je eigen huisstijl. Dit vergroot de herkenbaarheid van jouw bedrijf en versterkt je merk & imago. Schrijf een prikkelende titel waarmee je de aandacht trekt van een potentiële lezer.

Ebook cover 3D

Een 3D cover is een digitale, interactieve en meeslepende weergave van een e-book. Het is een visuele weergave van de inhoud van het boek waarmee je op jouw computerscherm kunt werken. 3D covers worden gemaakt met behulp van verschillende softwaretools die het ontwerp en animatie combineren met gegevens uit het tekstbestand om een unieke ervaring voor lezers te creëren. Wil je echt opvallen met jouw e-book? Ga dan voor een cover in 3D!

Ben je op zoek naar sprekende foto’s of illustraties voor jouw cover of voor de visuals van het boek? Haal dan niet lukraak iets van internet af. Het beeldmateriaal online is dan misschien makkelijk toegankelijk, maar er rusten vaak wel auteursrechten op. Er zijn gelukkig volop mogelijkheden om prachtige foto’s en illustraties te downloaden die wel vrij gebruikt kunnen worden. Deze materialen hebben een creative commons licensie: dit betekent dat de makers toestemming geven voor het gebruik van de beelden. Foto’s, illustraties en andere materialen met deze licensie vind je onder andere op Pixabay en Unsplash. Tegen betaling kun je ook materialen vinden op iStockPhoto en Shuttershock.

ebook cover

Nieuwe klanten werven met een ebook

Er zijn natuurlijk talloze redenen waarom een ebook een aanwinst is voor jouw business. Misschien vind je het leuk om jouw kennis te bundelen in een boek of heb je altijd al gedroomd van een eigen boek. Maar een e-book is marketingtechniek ook vaak slim. Door een e-book aan te bieden, trek je nieuwe potentiële kanten aan. Je kunt een ebook creëren als weggever om zo klanten op je landingspagina en in jouw salesfunnel te krijgen, maar je kunt een e-book ook inzetten om omzet te genereren. Door slim gebruik te maken van hyperlinks in de tekst en je producten, diensten en social mediakanalen aan te prijzen in het boek genereer je meer volgers en bezoekers aan jouw website of bedrijf. 

Een ebook aanbieden

Je ebook is klaar, maar hoe kun je deze nu aanbieden? Dat kun je op allerlei manieren doen. Veel bedrijven gebruiken een ebook als weggever bij de inschrijven voor een nieuwsbrief of wachtlijst. Zo creëer je direct klantenbinding en heb je al een overwinning behaald met jouw ebook. Je kunt het ebook natuurlijk ook tegen betaling aanbieden. Als jouw ebook echt meerwaarde biedt en lezers nieuwe informatie verschaft, is het verkopen van een ebook zeker aan te raden. Besef wel dat de verkoop van een ebook andere marketingtechnieken vereist dan een ebook als weggever.

ebook downloaden

Natuurlijk genereer je de nodige aandacht voor het ebook op de website en op jouw social mediakanalen. Maak het voor bezoekers zo eenvoudig mogelijk om het ebook te downloaden door een duidelijke downloadknop aan te bieden in de sidebar op de website of op de landingspagina. Deze landingspagina kan onderdeel zijn van jouw website, maar er wordt ook steeds vaker een aparte site opgezet voor de marketing van een boek of ebook. 

Reviews zijn goud! Verzamel de reviews van jouw ebook en gebruik ze voor de marketing van het boek. Zo creëer je vertrouwen en genereer je nieuwe lezers. Deze reviews kun je delen op social media, maar gebruik ze ook zeker voor de promotie van het ebook op de landingspagina.

Na het creëren van het ebook en de marketing is het nu tijd voor om te oogsten wat je gezaaid hebt. Geef het ebook de tijd om zijn plek te vinden en gebruik jouw eigen enthousiasme om het boek wereldkundig te maken. Geniet van het momentum en gebruik deze ervaring ook om te leren.

Follow by Email
Twitter
Whatsapp
LinkedIn
Toolis
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart