Populair
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Canva is een online programma waarmee je heel eenvoudig je eigen visuals kunt ontwerpen. Het platform biedt eindeloos veel mogelijkheden voor het ontwerpen van onder andere visitekaartjes, banners, infographics, logo’s en posters. Door het eenvoudige drag and drop systeem, en de ruime keuze uit standaard templates, hoef je geen designer te zijn om de mooiste producten te creëren. Canva heeft een gratis versie waarmee je al behoorlijk uit de voeten kunt. Wil je echter nog meer designmogelijkheden en je branding naar de next level tillen? Dan is Canva Pro een hele betaalbare optie!
Meer details +
400000+ gratis sjablonen 100+ ontwerptypen, waaronder huisstijl en logo's 75 miljoen video's, audio, stockafbeeldingen & grafische elementen Branding: eigen lettertypes & logo's uploaden Onbeperkt gebruik background remover 100GB opslag
PROS:
  • 400000+ gratis sjablonen
  • 100+ ontwerptypen, waaronder huisstijl en logo's
  • 75 miljoen video's, audio, stockafbeeldingen & grafische elementen
  • Branding: eigen lettertypes & logo's uploaden
  • Onbeperkt gebruik background remover
  • 100GB opslag
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Op het platform Tailor Brands kun je jouw eigen huisstijl ontwerpen zonder enige moeite. Het platform is het eerste AI-aangedreven brandingplatform ter wereld. Met de slimme wizard kun je in enkele stappen jouw eigen logo, huisstijl en zelfs website ontwerpen. En dit alles zonder enige technische kennis. Het platform werkt snel en biedt uitkomst voor beginnende ondernemers en kleine bedrijven. Je kunt de logo maker tool gratis uit proberen. Je betaald alleen voor het logo wanneer je tevreden bent over het resultaat.
Meer details +
PROS:
  • Logo maker tool
  • Website templates
  • Visitekaartjes
  • Merchandise
  • Social Posts in je eigen huisstijl
  • Huisstijlboek
CONS:
  • Soms te weinig mogelijkheden om een logo geheel naar wens aan te kunnen passen
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
DesignCrowd is een online platform voor grafisch ontwerp. Via het platform kun je gebruik maken van een uitgebreide creatieve community om jouw grafische ontwerpen te crowdsourcen. Voor één product krijg je via het platform diverse ontwerpen waar jij jouw favoriet uit kunt kiezen. Zo kun je via één centraal punt in contact staan met talloze ontwerpers voor jouw project.
Meer details +
PROS:
  • Alle (int.) designers op 1 platform
  • Design voor: logo's, visitekaartjes, webdesign, flyers, posters, huisstijl, mockups en nog veel meer!
  • Bespaar tijd & geld
  • Niet goed, geld terug garantie
CONS:
  • Verschillende prijsmodellen kunnen verwarrend zijn
Populair
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
99designs is een freelancerplatform voor grafisch ontwerpers. Via een wedstrijdformat kunnen designers hun ontwerpen pitchen bij een potentiële klant. Als je op zoek bent naar een ontwerp voor een logo of een visitekaartje, kun je een briefing opstellen met uitgebreide informatie. Met deze informatie gaan de designers op 99designs aan het werk. Uit de inzendingen selecteer jij vervolgens jouw favoriete design. Buiten de mogelijkheid om een wedstrijd uit te zetten kun je ook 1 op 1 met designers samenwerken.
Meer details +
PROS:
  • Internationale designers op 1 platform
  • Design voor: logo's, visitekaartjes, webdesign, flyers, posters, huisstijl, mockups ,app, productverpakkingen en alle andere huisstijl gerelateerde designs!
  • Bespaar tijd & geld
  • Onderdeel van Vistaprint
CONS:
  • Verschillende prijsmodellen kunnen verwarrend zijn

Alles over het ontwerpen van een huisstijl

Het runnen van een succesvol bedrijf is een zware taak, en er komen veel belangrijke aspecten om de hoek kijken. Eén van die aspecten is jouw huisstijl. Het is een essentieel onderdeel van een goedlopend bedrijf, en het is daarom belangrijk om een goede huisstijl te ontwerpen. Maar wat is een huisstijl, en hoe ontwerp je een effectieve huisstijl? 

Wat is een huisstijl?

Voordat we het over het ontwerpen zelf gaan hebben moeten we eerst een stapje terugnemen, want wat is een huisstijl? De huisstijl van een bedrijf is in feite de visuele identiteit van een bedrijf. Denk hierbij aan een specifiek kleurenpalet bijvoorbeeld, of het specifieke logo. Maar ook de naam en het lettertype dat wordt gebruikt zijn onderdeel van de huisstijl van een bedrijf. Het is belangrijk dat de huisstijl consequent blijft, op deze manier kun je namelijk naamsbekendheid opbouwen. Naamsbekendheid is heel belangrijk om je bedrijf te laten groeien, klanten zijn namelijk eerder geneigd dingen te kopen die ze kennen of herkennen. En zoals al eerder gezegd, speelt de huisstijl van een bedrijf een essentiële rol in het opbouwen van deze naamsbekendheid! Het ontwerpen van een effectieve branding is dus erg belangrijk voor een goedlopend bedrijf, maar toch wordt het vaak over het hoofd gezien. Daarom gaan wij je uitleggen hoe je een effectieve huisstijl voor je bedrijf ontwerpt!

Het huisstijlhandboek

Om te beginnen moeten we een plan maken. Dit plan noemen we een huisstijlhandboek en bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Uitstraling : Allereerst moeten we bedenken wat onze huisstijl wil uitstralen. Wil je dat je bedrijf vriendelijk overkomt? Of wil je juist betrouwbaar overkomen? Jouw doelgroep speelt een belangrijke rol in deze keuze.
  • Kleurenpalet : Vervolgens gaan we een stapje verder, we moeten nu een kleurenpallet op gaan stellen dat overeenkomt met onze uitstraling. Het is hiervoor sterk aan te raden om goede research te doen, onderzoek wat bepaalde kleuren betekenen en zoek vooral op wat voor gevoel een kleur bij iemand oproept. Vooral dat laatste is heel belangrijk, want een groot deel van een succesvolle huisstijl zit hem in de psychologie! Probeer het kleurenpallet redelijk simpel te houden en selecteer enkele kleuren, dit maakt de latere fases een stuk makkelijker!

Logo ontwerpen

  • Logo : Vervolgens ga je precies hetzelfde doen, maar deze keer specifiek voor het logo, bedenk dus weer wat je wilt overbrengen en denk alvast na over hoe je de kleuren gaat verwerken in het logo. Verder is het ook belangrijk dat je nadenkt over de presentatie van jouw huisstijl, als het goed is gaat hij overal te zien zijn dus houdt er rekening mee dat het er in elke omgeving, op een scherm, op papier of op een poster, goed uit moet zien!
  • Lettertype : De laatste stap in het huisstijlhandboek is het kiezen van een passend lettertype, houd hierbij ook weer de uitstraling in het achterhoofd en doe de benodigde research voordat je een lettertype kiest!

Het ontwerpen van je branding

Nu is het tijd voor het spannende deel, namelijk de echte branding ontwerpen. Je kunt hier verschillende tools voor gebruiken zoals Canva of Adobe Illustrator bijvoorbeeld. Dit is het creatieve, en tevens ook het lastige deel van een huisstijl ontwerpen. Nu is het namelijk zaak om de informatie uit het handboek om te zetten in een huisstijl. Er is niet één specifieke manier waarop dit moet en er zijn veel verschillende uitkomsten hiervoor. Laat jouw artistieke creativiteit de vrije loop en hou het handboek in je achterhoofd.

Logo

Een belangrijk onderdeel van jouw huisstijl is het logo! Dit is vaak het eerste wat mensen zien als het om jouw bedrijf gaat en het is dan ook belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden. Maar waar moet je op letten bij het maken van een logo? Allereerst is het van groot belang dat je logo naadloos aansluit bij de rest van jouw huisstijl. Verder is het belangrijk om na te denken over de presentatie van het logo, waar wordt je logo gebruikt? Als jouw logo bijvoorbeeld op auto’s staat moet het duidelijk leesbaar zijn, en op een website is het fijn als een logo horizontaal georiënteerd is. Denk hier alvast over na nog voordat je gaat beginnen aan het ontwerpen. Het is ook sterk aan te raden om eerst een idee van je logo te schetsen. Besteed hier niet te veel tijd aan, maar laat deze schetsen wel zien aan de mensen om je heen, binnen en buiten jouw bedrijf om nuttige feedback te verzamelen! Verder is het maken van een logo een heel creatief proces, dus laat je maar gaan! Nog één belangrijk ding is wel dat een goed logo zowel groot als klein gebruikt kan worden, symmetrie en simplisme helpen hier vaak bij!

logo ontwerpen

Uitbesteden of zelf doen?

We beginnen met het zelf maken van een huisstijl voor jouw bedrijf, want kan dat eigenlijk wel, en zo ja, hoe dan? Gelukkig zijn er genoeg online tools op de markt die precies zijn gemaakt met dit doel in gedachte, met behulp van tools zoals Canva, kun je zelf binnen de kortste keren een huisstijl maken.  Deze tools bieden verschillende features die het maken van een huisstijl super simpel maken. Zo kun je één van de vele beschikbare templates als startpunt kiezen. Ook kun je dit soort tools gebruiken om een uitgebreid aantal aan verschillende kleuren te zien & je kunt ook met specifieke kleurcodes werken om de perfecte kleur voor jouw bedrijf te bepalen. Hetzelfde geldt voor lettertypes, er zijn erg veel verschillende opties beschikbaar, en je kunt zo binnen de kortste keren de perfecte match met jouw bedrijf vinden! In deze tools vinden we ook een groot aanbod aan patronen en iconen, deze zijn perfect om te gebruiken in ons logo, of om simpelweg inspiratie op te doen voor een aantrekkelijke brandingl! Deze online tools zijn de perfecte uitkomst voor mensen die zelf hun eigen huisstijl willen ontwikkelen. Je kunt al een effectieve huisstijl ontwerpen met een paar uurtjes werk achter de computer. Laat je creativiteit de vrije loop en je zult al snel ervaren dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is!

canva logo

Branding uitbesteden

Dan heb je natuurlijk ook nog de optie om het maken van jouw huisstijl uit te besteden. Op deze manier ben je gegarandeerd van een zeer effectieve huisstijl en de ervaring en expertise van ontwerpers in dit veld blijkt vaak onbetaalbaar als het op zoiets belangrijks als een huisstijl aankomt. Een bijkomend voordeel is dat het uitbesteden van jouw branding ontwerpen aanzienlijk minder tijd en moeite kost dan wanneer je het allemaal zelf wilt doen. Deze extra tijd kun je dan vervolgens weer in je bedrijf stoppen, waardoor je in feite een groot deel van de kosten al terug kunt verdienen! Voor het uitbesteden van je huisstijl kun je terecht bij één van de vele platforms  zoals 99designs, designcrowd, die daar de mogelijkheid voor bieden. Het enige wat jij hoeft te doen is suggesties geven en een opzet aanleveren, zo weet de ontwerper ongeveer waar je naar op zoek bent en kunnen zij het verder uitwerken. Let wel op dat je niet al te veel aan de details gaat denken, laat de gekozen designer zijn werk doen voor het optimale resultaat!

Branding uitbesteden

Beide opties hebben dus duidelijk hun voor- en nadelen. Zelf je huisstijl maken kost aanzienlijk minder geld, maar neemt wel veel tijd in beslag en er bestaat geen garantie voor een effectief resultaat. Het uitbesteden van jouw huisstijl vergt een investering qua geld maar op de lange termijn haal je dat er misschien wel weer uit!  Al met al is het hebben van een effectieve huisstijl dus een onmisbaar onderdeel van elk goedlopend bedrijf. Naamsbekendheid is alles in de moderne wereld vol met competitie. Daarom is het logo en de huisstijl van jouw bedrijf essentieel. 

Follow by Email
Twitter
Whatsapp
LinkedIn
Toolis
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart