Added to wishlistRemoved from wishlist 0
GetResponse is een effectieve tool om marketing te automatiseren. Met het platform kun je e-mails en nieuwsbrieven opstellen en versturen en succesvolle landingspagina’s maken. GetResponse is effectief voor zowel beginners als gevorderden. Door de toegankelijkheid is het platform eenvoudig in gebruik, maar de geavanceerde functies, zoals A/B testen, autofunnel en webinars, maken het platform ook interessant voor gevorderde marketeers.
Meer details +
PROS:
  • All in one Digital Marketing platform
  • Uitgebreide workflow automation mogelijkheden
  • Salesfunnel tool
  • Landingpages
  • Mogelijkheid om webinars te creeëren
  • FB & Google Ads integratie
  • AI website builder tool
  • Live Chat
CONS:
  • Uitgebreide mogelijkheden kunnen overweldigend zijn voor beginners
Populair
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Leadpages is een online marketing platform dat je de mogelijkheid biedt om eenvoudig diverse soorten landingspagina’s en salesfunnels te maken. Door gebruik te maken van standaard templates heb je geen technische kennis of programmeerkennis nodig voor het maken van een succesvolle verkooppagina. De pagina is helemaal in te richten naar de eigen huisstijl en ont zorgt je bij de verkoop en het genereren van leads.
Meer details +
PROS:
  • Landingspagina builder
  • Mobile Friendly templates
  • A/B testing
  • Leadboxes ( optin)
  • Publiceren op je eigen domeinnaam
  • Integratie met de meeste emailprogramma's
CONS:
  • Geen emailmarketing service
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Met Kartra heb je alles in huis voor je online business! Met dit all-in one platform kun je jouw hele marketing proces opzetten & uitvoeren. Zo kun je aantrekkelijke landingspagina’s bouwen, Leads generen, een funnel opzetten & automated email & sms campagnes maken. Ook biedt Kartra een membership portal builder aan. Met dit uitgebreide pakket aan marketing tools ben je klaar om jouw product of dienst in de markt te zetten.
Meer details +
PROS:
  • Drag & Drop page builder
  • Funnels & Campaigns
  • Automated email
  • Leadgeneration
  • Memberships
  • Verschillende integratiemogelijkheden
CONS:
  • Sommige integraties hebben een workaround nodig

Zo zet je Funnels in voor jouw bedrijf

Je hebt met jouw bedrijf een aardig klantenbestand opgebouwd en flink wat volgers op social media. Maar hoe krijg je jouw volgers en bezoekers nu zo ver om jouw product of dienst ook daadwerkelijk te kopen? Daar zijn diverse sales- en marketingtechnieken voor die meestal in combinatie met elkaar worden ingezet. Al deze technieken samen kunnen van een bezoeker aan jouw platform een daadwerkelijke klant maken. Dit proces noem je ook wel een funnel.

vergroten van je omzet

Wat is een funnel?

Een potentiële klant heeft doorgaans tot en met 8 contactmomenten nodig voordat hij of zij daadwerkelijk overgaat tot een aankoop. Dat is heel normaal en wordt ook wel de customer journey genoemd. Deze contactmomenten kunnen een social mediapost of een nieuwsbrief zijn, maar ook een bezoek aan een website, een webinar, een servicemoment of een advertentie tellen als contactmoment. Een funnel is een denkbeeldige trechter die van deze bezoekers een potentiële klant maakt. De bezoeker begint aan de bovenkant van de trechter en wordt in het proces steeds specifieker richting een bepaald doel gestuurd. Tijdens het proces ervaren ze diverse contactmomenten waardoor ze steeds specifieker richting een aankoop van een product of dienst worden geleid.  

Een verkooptrechter is een marketingstrategie die kan worden gebruikt om de conversieratio's van klanten te verhogen. Het bestaat uit een reeks opeenvolgende stappen die zijn ontworpen om een verlangen te creëren voor het product of de dienst die wordt aangeboden. De meeste bedrijven gebruiken deze strategie om verkeer van hun startpagina naar de aankooppagina te leiden, maar het kan ook worden gebruikt voor het genereren van leads, merkbekendheid en lead nurturing.

Lead nurturing is het proces van het beheren van de relatie met een potentiële klant om deze te transformeren in een loyale klant. Het kan erg handig zijn als je ziet dat jouw prospects nog niet klaar zijn om bij je te kopen, maar wel interesse hebben getoond in wat je te bieden hebt. Je kunt hen dan helpen door hen informatie over jouw product of dienst te verstrekken wanneer ze die nodig hebben. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen en verlaagt uiteindelijk de drempel om te kopen.

Een verkooptrechter in zijn eenvoudigste vorm begint met een landingspagina die de contactgegevens van een bezoeker vastlegt in ruil voor een gratis download of proefaanbieding. Dit wordt gevolgd door een e-mailcampagne die de relatie met de prospect voedt totdat ze klaar zijn om te kopen. De aankoop kan dan worden voltooid op de site van het bedrijf.

De sales funnel en marketing funnel

Een funnel is dus niet zozeer een functionaliteit op een website, maar eerder een proces te noemen. Het funnel proces is een van de belangrijkste concepten in marketing. We maken hierin onderscheid tussen marketing & sales funnels. Doorgaans zijn ze gericht op zowel marketing als sales. Het is tenslotte een proces en het één volgt het ander logischerwijze op. In de marketing trechter wordt echter de focus gelegd op het aantrekken van klanten. Er wordt begonnen met de aandacht vangen van een groot publiek en tijdens het proces wordt de doelgroep steeds verder gespecificeerd om te passen bij jouw bedrijf en diensten. De sales trechter start wanneer potentiële klanten de marketing trechter hebben ‘doorlopen’. Je hebt nu een oprecht geïnteresseerde partij in de pijplijn en de verkoop van jouw product of dienst kan beginnen. 

Er zijn zes onderdelen van een verkooptrechter:

  • Bewustzijn
  • Interesse
  • Wens
  • Actie
  • Verkoop
  • Loyaliteit

Hoe zet ik een funnel in voor mijn business?

Elk bedrijf heeft baat bij goed georganiseerde funnels. Het betekent namelijk dat er goed is nagedacht over zowel de marketing als de sales van het bedrijf en dat de stappen in dit proces elkaar logisch opvolgen. Het is slim om aanwezig te zijn op social media als bedrijf of om een nieuwsbrief te versturen, maar zonder funnel hebben deze acties nog steeds niet direct een doel of effect. Met een funnelproces kun je het gedrag van jouw volgers sturen in de richting die jij wenst.  

Wat levert een funnel op?

Een verkooptrechter is een werkwijze welke leads vastlegt en omzet in klanten. Verkooptrechters zijn ontworpen als een efficiënte manier om gegevens van de ene fase van de trechter naar de andere over te dragen. Het is een bewezen marketingtechniek die al jaren door talloze bedrijven over de hele wereld wordt gebruikt.

Alhoewel het in eerste instantie vooral een investering van tijd en geld vraagt, zal deze investering zich uiteindelijk zeker terugbetalen. Een effectieve funnel kan namelijk de omzet van een bedrijf flink verhogen en de klantloyaliteit versterken. Bovendien is het creëren van het proces eenmalig werk waar je daarna, als de trechter goed functioneert, weinig omkijken meer naar hebt.

Verkooptrechters hebben veel voordelen, laten we er een paar bekijken:

  • Het helpt bij het verhogen van de omzet
  • Het helpt bij het genereren van leads
  • Het verhoogt de ROI
  • Helpt bij het verhogen van de winst
  • Verhoogt de klanttevredenheid

Hoe bouw je een goede funnel?

Als je een goede funnel wilt creëren die potentiële klanten aantrekt, zul je allereerst een goed beeld moeten hebben van jouw doelgroep. Een gerichte marketingcampagne begint namelijk bij het kennen van de klant. Vervolgens maak je een plan om deze klant te bereiken. Waar zijn deze klanten te vinden? Hoe gebruiken ze diverse platformen? En hoe kun jij ze van dienst zijn? Al deze informatie kun je aanwenden om het ideale funnelproces te creëren.

Stappenplan

Een goede funnel maak je vervolgens door een stappenplan te doorlopen. Het begint bij het genereren van bezoekers. Je creëert een publiek door middel van social media posts, advertenties, blogs en SEO. Je zorgt voor online aanwezigheid zodat je gevonden kunt worden door geïnteresseerde partijen. Vervolgens leid je deze geïnteresseerden in een bepaalde richting door diverse marketingtechnieken. Bind bijvoorbeeld klanten aan je door middel van e-mail marketing of een andere methode om de lijn tussen het bedrijf en de klant kort te houden.

Na de marketing volgt namelijk de sales funnel. Dit is waar de gegenereerde leads uit de marketing funnel ook echt klant kunnen worden. De interesse in jouw product of dienst is eerder al opgewekt en nu staat de bezoeker open voor jouw aanbod. Het is hier belangrijk om het aanbod goed aan te laten sluiten bij de wensen van de potentiële klant. Vervolgens ga je als bedrijf over tot de levering van het product. Dit houdt in dat het product wordt bezorgd, de dienst wordt uitgevoerd of een service wordt geleverd. Hier kun je net dat stapje extra doen om de klant een positieve ervaring te geven. Denk bijvoorbeeld aan een presentje bij de bestelling, een koekje bij de koffie of een gratis sample. Dit zijn gebaren die weinig moeite kosten, maar de klant zeker bijblijven.

Software om een funnel te bouwen

Een funnel is bovenal een proces en bestaat uit diverse stappen binnen de marketing en de sales van een bedrijf. Toch kun je gebruik maken van specifieke software om een (deel van een) funnel te creëren of zelfs een compleet funnelproces te maken. Je kunt software inzetten om een deel van een funnel te realiseren door bijvoorbeeld gebruik te maken van nieuwsbriefmarketing of slimme programma’s voor social media. Hiermee kun je een deel van het proces automatiseren om jezelf te ontzorgen en de arbeidsuren laag te houden. Deze softwareprogramma’s maken van jouw website een salesmachine

Follow by Email
Twitter
Whatsapp
LinkedIn
Toolis
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart