WordPress Only
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
WishList Member is een plug-in voor WordPress waarmee je bepaalde content op jouw website kunt afschermen voor het publiek. Deze content wordt beschikbaar gesteld voor leden van jouw platform. De plug-in is ideaal voor het opzetten van een online cursus, het aanbieden van e-books of andere digitale diensten die voor een select publiek bedoeld zijn. Ook kun je met deze plugin jouw online Community opzetten!
Meer details +
PROS:
  • Unlimited members & membershiplevels
  • Makkelijke set-up
  • Automated action triggers
  • Drip & schedule content
  • Uitgebreide keuze uit payment providers
  • 50+ integraties
  • Member management
  • Sneak Peak snippets
CONS:
  • Geen free trial
  • Vele opties kunnen soms onoverzichtelijk zijn
Populair
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Tribe is een community platform dat iedereen in staat stelt zijn eigen online community te creëren. Met het platform kun je jouw online community helemaal naar eigen inzicht vormgeven. Gebruikers van de community kunnen online chatten, vragen stellen, polls starten en content delen. Bovendien zijn diverse populaire apps te koppelen aan Tribe en kun je de website zonder enige programmeerkennis helemaal naar eigen inzicht vormgeven.
Meer details +
PROS:
  • Intuïtieve en overzichtelijke interface
  • Discussions (Question and answer, blogs & articles.
  • Gamification
  • AI-based activity feed
  • Moderation tools
CONS:
  • Geen mobiele app
WordPress Only
Added to wishlistRemoved from wishlist 0

Memberpress is een plug-in voor WordPress waarmee je snel en eenvoudig lidmaatschapssites, online cursussen, community forums, kortingscouons en meer kunt maken. De plug-in bevat veel geavanceerde functies, zodat je deze kunt aanpassen aan jouw business.

Meer details +
PROS:
  • Makkelijke set-up
  • Uitgebreide toegangsrestrictie mogelijkheden
  • Online Cursussen
  • Coupons
  • Community forums
  • Drip
  • Betaalintegratie
  • Subscription management
  • Zapier integratie
CONS:
  • Interface werkt niet zo intuïtief
Added to wishlistRemoved from wishlist 0

Ben je op zoek naar een uitgebreide tool om je membership & community site te bouwen? Brilliant Directories biedt een verscheidenheid aan opties die je helpen om in no time een professionele membershipsite op te zetten. Met Brilliant Directories heb je de keuze uit verschillende membershiptemplates, automatische subscription tools, Premium member content en de mogelijkheid om Emailmarketing lists te bouwen. Met het ingebouwde SEO en blogsysteem is jouw content goed vindbaar op de zoekmachines. En met de leadgeneration tool maak je van je website bezoekers actieve membershipleden. Kortom, wil je jouw membership of Community site professioneel opzetten? Probeer dan nu de gratis demo!

Meer details +
PROS:
  • Membermanagement
  • Design & Branding aanpassen
  • All-in-one betaalmogelijkheden
  • Email marketing
  • Lead generation tool
  • SEO & Content tools
  • Blog systeem
  • Deals & Coupons
  • Templates & Themes
  • Hosting & beveiliging
CONS:
  • Een aantal onderdelen zijn wat technischer om op te zetten.

De ins en outs van community building

Tegenwoordig is het niet meer voldoende om enkel aanwezig te zijn online. Nee, je zult moeten investeren in een online community. Je wilt graag geëngageerde volgers die het volste vertrouwen hebben in jouw merk of product en deze boodschap ook verspreiden. Maar hoe creëer je zo’n community? En waar vind je deze trouwe fans? Wij geven je alle ins en outs van community building.

community building

Wat is community building en welke verschillen zijn er?

Binnen de moderne marketing wordt community building steeds belangrijker. Het betekent het opbouwen van een gemeenschap. Voor jouw bedrijf is het belangrijk om een online gemeenschap te creëren met volgers die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Door interactie, inspiratie en herhaling kun je binnen deze community een trouwe schare fans creëren die vertrouwen hebben in jouw bedrijf en nieuwe klanten aandragen. Een fantastische marketingtechniek dus die voor elk soort bedrijf gebruikt kan worden!

We onderscheiden diverse soorten communities. Elk type heeft zijn eigen volgers, kenmerken en doelen.

  • community of practice; een community waar gedeelde ambities de leden binden, zoals de Nike Run Club app
  • community of interest; een community waar er sprake is van een gemeenschappelijke interesse, zoals een fanpagina van een bepaalde artiest
  • community of action; een community waar mensen gelijke idealen delen, zoals de Instagrampagina van Zero Waste Nederland
  • community of location; een community bepaalt door locatie of leefomgeving, zoals een lokale weggeefgroep op Facebook
  • community of circumstance; een community rondom een bepaalde gebeurtenis of fase, zoals een forum voor zwangere vrouwen
  • community of purpose; een community van mensen met een gemeenschappelijk doel, zoals Wikipedia
  • community of support; een community waar mensen steun of hulp zoeken, zoals een hulpforum van een website

Een community inzetten voor een bedrijf

Een bedrijf kan veel baat hebben bij een community. Je hebt hiermee tenslotte een groep trouwe volgers uit jouw doelgroep. Dit sociale netwerk kun je inzetten om jouw boodschap te verspreiden, maar bestaat ook uit potentiële klanten en ambassadeurs. Door tijd en geld te investeren in het bouwen van een community, werk je aan merkherkenbaarheid, potentiële klanten en online aanwezigheid. Al deze factoren zijn essentieel voor goede marketing.

community platform

Hoe bouw ik een community

Een community is een fantastische manier om in contact te komen met jouw doelgroep en fans te creëren. Dit vergroot het bereik van jouw bedrijf, de loyaliteit van klanten en de omzet. Door het grote aanbod aan platformen en de diversiteit in doelgroepen zijn de mogelijkheden bovendien eindeloos. Er is niet één juiste manier om een community te bouwen. Daarom is het essentieel om jouw doelgroep te bepalen, te lokaliseren en jouw vaardigheden in te zetten om een groep trouwe fans te verzamelen. Dit kun je doen via social media, maar ook door middel van nieuwsbrieven, een online forum, een app of Whatsapp. Zolang je een toegankelijk platform hebt waar je onderlinge interactie stimuleert, jouw producten of diensten kunt aanprijzen en fans wat extra’s biedt, heb je alle middelen in huis om een online platform te bouwen. Om jongeren te bereiken, zijn platformen als TikTok en Instagram ideaal. Om een wat professionelere en oudere doelgroep te bereiken, zijn platformen als Facebook, Twitter en LinkedIn zeer geschikt. Elk platform leent zich in principe voor het bouwen van een gemeenschap, maar het is wel belangrijk om te kiezen voor een platform dat interessant is voor jouw doelgroep.

Naast de keuze voor het platform is content ook belangrijk. Je wilt jouw fans natuurlijk aan je binden en ook geïnteresseerd houden. Hierbij zijn herkenbaarheid en continuïteit ontzettend belangrijk. Veel social mediaplatformen zijn groot met veel gebruikers en input. Hierdoor gaan berichten razendsnel en dreig je al vlug op te gaan in de massa. Mede door herkenbaarheid en doorzettingsvermogen val je op bij de gebruikers en blijf je interessant. Zorg ervoor dat jouw content meerwaarde heeft en direct herkenbaar is voor gebruikers, bijvoorbeeld door branding, gebruik van hashtags en specifieke rubrieken.

Je kunt voor jouw gemeenschap ook gebruik maken van brand ambassadors of influencers. Door externe partijen in te schakelen, vergroot je direct jouw bereik. Bovendien hebben influencers vaak een grote schare aan trouwe fans die al snel geïnteresseerd zullen zijn in deze producten. Door brand ambassadors of influencers op de juiste manier in te zetten, werk je actief aan het vergroten van je eigen community.

online platform voor klanten

Online cursus platform & community

Een uitgelezen mogelijkheid om een community te creëren is wanneer je een online cursus aanbiedt. Een online cursus wordt meestal op een platform gehost en deze platformen bieden vaak de mogelijkheid om dit toe te voegen. De meeste aanbieders van online cursussen willen dat hun studenten het gevoel hebben dat ze bij een gemeenschap horen en zich verbonden voelen met elkaar en met de leraar. Om dit te doen, kun je een gevoel van verbondenheid creëren onder je leden, welke je kunt bereiken door deze stappen te volgen:

  • Bouw een gemeenschap waar mensen praten over hun worstelingen en wat ze tot nu toe hebben geleerd.
  • Geef leden de mogelijkheid om met andere studenten in contact te komen.
  • Laat studenten samenwerken in bepaalde groepen.
  • Laat deelnemers successen delen.
  • Laat deelnemers op 1 centraal punt vragen stellen en zorg dat de antwoorden hierop ook door de andere te lezen zijn.
  • Biedt extra cursus materiaal aan.
  • Geef de mogelijkheid om deelnemers een persoonlijk profiel te laten maken.
  • Geef studenten de mogelijkheid om feedback op de cursus te geven.

Waar moet ik op letten bij het bouwen van een community

Een trouwe online community is de droom van elke ondernemer, maar wordt lang niet door elk bedrijf gerealiseerd. Dit komt mede omdat het bouwen van een online community platform een flinke uitdaging is. Je zult er veel tijd aan moeten besteden en eventueel ook kosten voor moeten maken. Een lange adem is dus absoluut nodig. Laat je niet ontmoedigen als het even niet gaat zoals je voor ogen hebt en schroom niet om de volgers te vragen om input. Zij weten tenslotte het beste wat ze willen zien.

Daarnaast is het essentieel om een rode draad te hebben op jouw platform of platformen. Branding en een helder doel bieden deze rode draad en zorgen voor herkenbaarheid van jouw bedrijf, zowel in de gemeenschap en op andere platformen, en houvast bij het opbouwen van de community. Het is namelijk niet altijd even makkelijk om jouw volgers continu te voorzien van nieuwe en inspirerende content. Hiervoor is tijd nodig en een duidelijke visie.

Software om je online community te bouwen

Naast het gebruik maken van bestaande platformen zoals Facebook en Instragram, kun je natuurlijk ook je eigen online communitypagina realiseren. Het voordeel is dat je hierbij de touwtjes volledig in handen hebt en geen vastgestelde richtlijnen en regels hoeft te volgen. Er zijn diverse aanbieders van software voor het creëren van zo’n online community en de mogelijkheden zijn eindeloos. Hier kun je jouw eigen online community bouwen en gebruik maken van tools als forums, apps, blogposts, messaging, gamification, widgets en cursussen. Zo realiseer jij jouw eigen ideale community met alle features die jij belangrijk vindt.

Follow by Email
Twitter
Whatsapp
LinkedIn
Toolis
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart