Populair
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Collect.chat biedt chatbot software voor het creëren van een klantenservicefunctie op elke website. De chatbot flow is eenvoudig op te stellen met een drag en drop menu. In Collect.chat hebben gebruikers bovendien de mogelijkheid om foto’s en video’s te delen. Door middel van een widget op de pagina en een landingspagina is de chatbot van Collect.chat altijd goed bereikbaar voor klanten.
Meer details +
PROS:
  • Chatbot voor websites
  • Overzichtelijke Drag & Drop Builder
  • Installeren van de chatbot via HTML, WordPress Plugin of Chatbot page links
  • Integratie met veel andere apps zoals WordPress, Hubspot, Facebook etc
  • Boeken van meetings
  • Leadgeneration
CONS:
  • Chatbot alleen mogelijk voor websites
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Manychat is een softwareprogramma om de chat marketing van jouw bedrijf te optimaliseren en automatiseren. Manychat biedt de mogelijkheid tot een Facebook/Instagram/SmS messenger bot service. Door middel van de flow builder of de basic builder kun je zelf de content van de chatbot beheren. Manychat biedt mogelijkheden tot het delen van foto’s, video’s en bijlagen en geeft ook de mogelijkheid de locatie te delen. Het platform biedt integratiemogelijkheden aan voor diverse grote marketingplatformen om de marketing verder te optimaliseren. Manychat heeft een Ecommerce feature en een directe shopify integratie. Woocommerce kun je koppelen via Zapier of Integromat.
Meer details +
PROS:
  • Chatbot voor Facebook Messenger, Instagram & Sms
  • Overzichtelijke interface
  • Uitgebreide automation mogelijkheden
  • Makkelijk op te zetten
  • Ecommerce mogelijkheden Shopify/Woocommerce
CONS:
  • Geen integratie voor Whatsapp-Twitter-Skype
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Tars is een chatbot platform dat een deel van de marketing- en klantenservicediensten van jouw bedrijf uit handen kan nemen. De software van Tars is te gebruiken op websites als snelle klantenservicedienst gericht op conversies, die 24 uur per dag beschikbaar is. Door middel van een visuele flow builder krijg je als gebruiker duidelijk inzicht in de chatbot flow en heb je volledige controle over de output. Tars Chatbot is leading in de markt voor middelgrote bedrijven die conversational marketing naar de next level willen tillen.
Meer details +
PROS:
  • Chatbot voor website & Whatsapp
  • Makkelijk op te zetten
  • Drag & Drop
  • Uitgebreide support/tutorials
  • Meer dan 900 verschillende chatbot templates/18 verschillende branches
  • Goede visuele flow builder
CONS:
  • Geen AI /NLP feature

Hoe gebruik je een chatbot?

 Je bent ze vast wel eens tegengekomen tijdens het online winkelen: chatbots. Deze geautomatiseerde gesprekspartners helpen klanten bij het beantwoorden van vragen en het oplossen van problemen tijdens het bezoek aan een website. Door chatrobots wordt het stellen van vragen flink laagdrempeliger voor bezoekers aan een website en wordt de klantenservice deels ontzorgd. Een slimme investering dus voor elke onderneming. Maar hoe werkt het precies en hoe kun je deze voor jouw onderneming inzetten?

chatrobot

Wat is een chatbot?

De term chatbot is een samentrekking van ‘chat’ en ‘robot’. Een chatbot is precies dat: een robot die eenvoudige chatmogelijkheden heeft en hierdoor ingezet kan worden bij het beantwoorden van vragen. De chatrobot wordt vaak gebruikt als alternatief voor de populaire livechat. Dit scheelt in tijd en arbeidsuren en is dus vaak een slimme en voordelige optie voor de klantenservice van online winkels en bedrijven.

Hoe werkt een chatrobot?

Een chatrobot is een softwareprogramma dat wordt geïnstalleerd en vervolgens kan worden aangepast naar de eigen wensen. Door de toepassing op jouw website krijgen klanten de mogelijkheid om vragen te stellen aan de bot. Door middel van woordherkenning gaat de chatrobot vervolgens op zoek naar het juiste antwoord. Vraagt de klant bijvoorbeeld ‘wat is de levertijd van een lamp?’ dan herkent de bot de woorden ‘lamp’ en ‘levertijd’ en zo kan hij een vooraf ingesteld antwoord op de vraag geven. De klant kan vervolgens aangeven of het antwoord van de bot naar wens is. Je kunt zelf de antwoorden (laten) instellen van de bots en zo zijn er eindeloos veel mogelijkheden om de klant optimaal van dienst te zijn.

chatbot

Welke soorten chatrobots zijn er?

Er zijn verschillende soorten chatrobots om in te zetten als assistent op een website. Er wordt doorgaans onderscheid gemaakt op basis van het aantal flows dat een bot heeft. Een bot met één flow geeft geen specifieke antwoorden, maar verwijst de bezoeker van de website door of zal de klantenservice inschakelen bij vragen. Een chatrobot met meerdere flows herkent woorden en maakt gebruik van databases om zo precies mogelijk antwoord te geven op vragen en opmerkingen. Een AI chatrobot is een slimme bot die kan worden getraind om betere antwoorden te gaan geven. Deze bot maakt gebruik van Natural Language Processing en Machine Learning om klanten steeds beter van dienst te kunnen zijn. Natuurlijk betaal je voor de dienst naar de mogelijkheden van de bot.

Natural Language Processing & Machine Learning

Het primaire doel van een chatbot is om menselijke interactie zo goed mogelijk na te bootsen. Om dit te doen, heeft de chatbot twee belangrijke componenten nodig: natuurlijke taalverwerking (NLP) en machine learning (ML). NLP stelt de bot in staat te begrijpen wat je vraagt of zegt, terwijl machine learning hem helpt te bepalen hoe hij het beste kan reageren of reageren op basis van jouw input.

Natural Language Processing (NLP) is de tak van kunstmatige intelligentie die zich bezighoudt met computersystemen die menselijke spraak of taal begrijpen, zowel geschreven als gesproken. NLP is geïntroduceerd om menselijke taal om te zetten in een vorm die computers kunnen begrijpen. Tegenwoordig wordt NLP in veel verschillende aspecten gebruikt, zoals gespreksagenten en chatbots.

Machine Learning (ML) is een tak van kunstmatige intelligentie waarin het computers de mogelijkheid biedt om te leren zonder expliciet geprogrammeerd te zijn en om beslissingen te nemen op basis van nieuwe gegevensinvoer en analyse uit eerdere ervaringen.

Een chatbot inzetten voor je business

Elke onderneming die werkt met klanten heeft baat bij het gebruik van een chatbot. Je kunt een chatbot zien als een supersnelle en efficiënte klantenservice die altijd bereikbaar is voor jouw klanten. Natuurlijk heeft de chatrobot niet de persoonlijke aanpak en flair van een klantenservicemedewerker, maar de meeste klanten hebben eenvoudige vragen waar ze vlot een antwoord op willen. Daar hoeft geen medewerker aan te pas te komen. Bovendien helpt een chatbot klanten bij het navigeren op de website en hij kan dit vaak efficiënter doen dan een medewerker.

Een chatbot kan echter ook worden ingeschakeld om screenings te doen van binnenkomende vragen en klachten. Door de voorsortering van de binnengekomen klantreacties kunnen medewerkers van uw bedrijf efficiënter aan de slag. De chatbot kan zelfs pasklare antwoorden aanbieden waar de medewerkers gebruik van kunnen maken in de afwikkeling van de vragen. Dit komt de productiviteit zeker ten goede.

bots

Welke voordelen heeft het gebruiken van een chatbot?

Een chatbot instellen op jouw platform heeft enorm veel voordelen. Het is een toegankelijk medium voor klanten om vragen te stellen en op- en aanmerkingen te delen. Zo raken klanten niet verdwaald op de website en haken ze niet voortijdig af. Er is met een chatbot geen wachttijd voor de klantenservice en hierdoor zijn klanten tevredener over de afhandeling van hun vraag. Of het nu dag of nacht is: een chatbot kan altijd actief zijn om klanten te helpen en wegwijs te maken. Bovendien kun je een chatbot helemaal inrichten naar jouw eigen inzicht. Zo weet je zeker dat de functie past bij jouw bedrijf, stijl en wensen.

Chatbot software

Als ondernemer heb je keuze uit talloze aanbieders van chatbot software. Met deze software kun je een chatbot maken voor jouw platform zonder dat je hiervoor enige programmeerkennis hoeft te hebben. De aanbieders verschillen vooral in prijs en in de mogelijkheden van de bot. Oriënteer je goed op het aanbod voordat je een keuze maakt voor software. Probeer bijvoorbeeld eens een softwarepakket uit door gebruik te maken van het gratis abonnement wanneer dit wordt aangeboden. Zo krijg je een idee van de mogelijkheden. Een chatrobot maken hoeft niet moeilijk te zijn wanneer je van tevoren goed nadenkt over het doel dat je ermee wilt bereiken.

chatbot scripts

Waar op te letten bij de keuze van chatbotsoftware

Je wilt graag een chatbot maken op jouw platform? Dan is het belangrijk te kiezen voor software die past bij jouw wensen. Er zijn veel verschillende aanbieders en vaak bieden ze diverse soorten pakketten aan. Natuurlijk kies je een pakket dat past bij jouw budget, maar er zijn meerdere factoren om in overweging te nemen. Zo wil je kiezen voor een interface die past bij jouw bedrijf en de gewenste functies. Bovendien is het belangrijk om vooraf te weten of je de chatbot alleen als chatfunctie wilt gebruiken of ook het verzenden van foto’s, video’s en andere bijlagen mogelijk wilt maken. Voor ingewikkelde klachtafhandeling is dit namelijk vaak noodzakelijk. De software verschilt onderling enorm in dit soort mogelijkheden. Tot slot is het belangrijk om software te kiezen die past bij het type gebruikers. Zijn jouw klanten jonge mensen met veel technische vaardigheden? Dan kan een chatbot wat meer flitsende mogelijkheden hebben dan wanneer jouw publiek bestaat uit ouderen met weinig computerervaring. Door de diverse software mogelijkheden is een chatbot maken nu voor ieder bedrijf haalbaar. Zelfs zonder programmeerervaring!

Follow by Email
Twitter
Whatsapp
LinkedIn
Toolis
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart