Populair
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Mangools is een platform dat diverse tools aanbiedt voor het optimaliseren van de SEO van jouw pagina. Via Mangools krijg je toegang tot KWFinder, SERPChecker, SERPWarcher, LinkMiner en SiteProfiler. Deze tools hebben elk hun eigen specialisatie en helpen gebruikers bij het vinden en gebruiken van succesvolle zoektermen en bij linkbuilding. Ondanks de uitgebreide functies van Mangools staat het platform toch bekend als gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Voor zowel de beginnende als gevorderden op het gebied van SEO een prima tool.
Meer details +
PROS:
  • Zeer overzichtelijke & gebruiksvriendelijke interface
  • Handig filtersysteem
  • Gebruik lokale data
  • SERP overzicht
  • Keyword Difficulty
  • Zoekvolume
  • Keyword tracking
CONS:
  • 24h search window
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Long Tail Pro is een aanbieder van keyword research software. Met Long Tail Pro kun je in een mum van tijd een uitgebreid overzicht genereren van unieke en succesvolle long tail keywords. Door gebruik te maken van deze keywords kun je jouw pagina onderscheiden van de rest en goed vindbaar zijn in populaire zoekmachines. Longtailpro kan zowel voor beginners als gevorderden op het gebied van SEO gebruikt worden.
Meer details +
PROS:
  • Fijne en overzichtelijke interface
  • Gericht op long tail keywords
  • Volume & Keyword difficulty
  • Rank value
  • SERP Analyse
  • Rank Tracker
CONS:
  • 24h search window
Populair
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
SEMrush is een search engine data tool dat jouw website beoordeelt op factoren als linkbuilding, advertenties en zoekmachine optimalisatie. In een tel weet je hoe jouw platform presteert ten opzichte van de concurrentie. Met SEMrush kun je bovendien inzicht krijgen in hoe je jouw website beter vindbaar kunt maken en kunt optimaliseren op het gebied van SEO, advertenties, marketing en social media. Semrush is bij uitstek geschikt voor diegene die al enige kennis heeft van SEO en het gebruik van zoekwoordentools.
Meer details +
PROS:
  • 6 verschillende tools voor Keyword research
  • On page SEO
  • Competitor analyse
  • Local SEO
  • Rank Tracking
  • Linkbuilding
  • Content optimalisatie
CONS:
  • De vele mogelijkheden kunnen overweldigend zijn wanneer je weinig SEO ervaring hebt
Added to wishlistRemoved from wishlist 0
Met Wordtracker beschik je over een handige & eenvoudige tool om de SEO van jouw pagina te optimaliseren. Wordtracker biedt mogelijkheden tot het vinden en genereren van de beste zoektermen voor jouw pagina. Met de tool genereer je populaire zoektermen, maar ook gerelateerde termen, en heb je de mogelijkheid deze te filteren en optimaliseren voor jouw doeleinden. Prima tool om te starten met Keyword onderzoek.
Meer details +
PROS:
  • Overzichtelijke interface
  • Search Volume
  • SEO difficulty
  • SERP vergelijking
  • Competitor keywords
CONS:
  • Geen Rank tracker

Betere online vindbaarheid door het gebruik van de juiste keywords

Iedere ondernemer met een website weet hoe belangrijk vindbaarheid in Google is. Natuurlijk heb je jouw websiteadres op je visitekaartje staan en ben je aanwezig op social media, maar je wilt ook door potentiële klanten gevonden worden via zoekmachines. Om goed vindbaar te zijn, is het belangrijk om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Dit doe je bijvoorbeeld door de juiste trefwoorden te gebruiken op de website. Welke trefwoorden voor jouw bedrijf geschikt zijn, ontdek je door een zoekwoorden onderzoek.

zoekwoorden analyse

Wat is een zoekwoorden analyse?

In een keyword onderzoek ga je op zoek naar de beste keywords, oftewel zoekwoorden, voor jouw website, product of dienst. Hierbij streef je naar het vinden van juist die woorden die goed passen bij jouw bedrijf, maar waar niet te veel concurrentie op wordt gevonden. De zoekwoorden analyse is de basis van de SEO van jouw website. SEO staat voor search engine optimization, oftewel het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. Door de juiste woorden te gebruiken in artikelen en pagina’s, bepaal je jouw ranking in zoekmachines als Google en Bing. Hoe hoger de ranking van jouw website en pagina’s, hoe beter je vindbaar bent. Tegenwoordig zijn ondernemers met een website of een webshop enorm afhankelijk van de ranking in zoekmachines dus goede SEO is een absolute must voor iedereen die actief is online. Zoekwoorden zijn dus ontzettend belangrijk voor jouw website en een goede keyword onderzoek is een belangrijke stap in het opzetten of optimaliseren van elke website.

Je business laten groeien met de juiste keywords

Door de juiste zoekwoorden te gebruiken op jouw pagina trek je heel specifiek een publiek aan. Mensen die via een zoekmachine op zoek gaan naar een bepaalde dienst of product komen zo vrij makkelijk op jouw website terecht. Dit levert nieuwe leads op en daar ben je als ondernemer altijd naar op zoek. Nieuwe leads zijn namelijk potentiële nieuwe klanten en dat is goed voor de omzet.

Je kunt een keyword onderzoek echter ook gebruiken om je bedrijf op andere manieren te laten groeien. Zo is een gedegen analyse van zoekwoorden ook interessant om te ontdekken wat leeft onder de mensen. Door middel van de zoekwoorden analyse ontdek je wat jouw potentiële klanten bezighoudt en hier kun jij vervolgens jouw business op toespitsen. Het optimaliseren van jouw website is dus een continu proces van afstemming op de klant en optimalisatie voor zoekmachines.

De juiste zoektermen hebben is bovendien marketingtechnisch erg slim. Door middel van een keyword analyse creëer je een bepaalde visie en richting voor jouw bedrijf. Hiermee geef je de content op jouw website en de marketing rondom jouw organisatie veel meer richting. Zo heeft iedereen in het bedrijf de neuzen dezelfde kant op staan en is het gehele marketingplan veel duidelijker. Bovendien geeft een gedegen analyse inzicht in de concurrentie op de markt. Dit geeft je handige inzichten die in de ontwikkeling van een marketingplan zeker van pas komen.

Keyword onderzoek

Hoe maak je een goede keyword analyse?

Een goede zoekterm bestaat meestal niet uit één woord, maar uit een combinatie van woorden. Juist de combinatie van meerdere woorden zorgt voor een vrij specifieke zoekopdracht die de internetgebruiker leidt naar de juiste pagina. Door de juiste zoekwoorden te combineren, leidt je mensen heel gericht naar precies jouw website. Het belangrijkste bij het selecteren van de woorden voor een keyword onderzoek is het zoekvolume en de concurrentie. Je wilt natuurlijk dat jouw zoektermen goed gevonden worden, maar met te veel concurrentie loop je het risico ondergesneeuwd te raken. Hierin zul je dus een goede balans moeten vinden.

Waar op letten bij zoekwoorden?

Bij het doen van een een zoekwoorden search is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te hebben. Maar hoe kom je aan potentiële zoekwoorden om hiervoor te gebruiken? De eerste stap in zoekwoordenonderzoek is om te brainstormen over zoveel mogelijk potentiële zoekwoorden. Begin met het schrijven van een lijst met woorden en zinsdelen die betrekking hebben op jouw product of dienst. In deze fase is het belangrijk om ruimdenkend te zijn en niets uit te sluiten. Als je een bakkerij bent, denk dan eens aan synoniemen voor “cake” of “bakkerij”, zoals “cupcake”, “dessert”, enzovoort. Probeer daarnaast na te denken over woorden die nauw verwant zijn, maar misschien niet precies zijn wat je aanbiedt – als je bijvoorbeeld een tandartspraktijk hebt, denk dan aan woorden als tandpasta of  mondhygiëne. Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van vrije associatie. Hierbij bedenk je woorden die passen bij jouw bedrijf en associeer je erop los tot je een omvangrijke lijst hebt waar je een start mee kunt maken. Je kunt hierbij gebruik maken van een mindmap

Google Keyword planner

Met deze mindmap aan woorden kun je vervolgens met de Google Keywordplanner. Google keyword planner is een webapplicatie die eigendom is van Google en die statistische gegevens toont met betrekking tot trefwoorden. Het is een gratis online tool van Google die gebruikers helpt bij het zoeken naar trefwoorden voor hun websites. De tool genereert lijsten met trefwoorden die relevant zijn voor het onderwerp waarnaar je als gebruiker zoekt. De lijst kan worden gefilterd op land en taal en biedt maandelijkse zoekvolumestatistieken.

De tool helpt in te schatten hoeveel mensen een bepaald zoekwoord gebruiken en welke zoekopdrachten hen het meest waarschijnlijk naar de pagina hebben geleid. De tool is handig voor het begrijpen van zoekwoordzinnen, hun potentiële populariteit en concurrentie, en voor het genereren van nieuwe zoekwoordideeën. Het is het beste om deze tool te gebruiken in combinatie met andere onderzoeksmethoden, zoals Google Trends of Google Search Console.

Je kunt ook gebruik maken van specifiek All-in SEO-tools om nieuwe suggesties te krijgen aan de hand van bepaalde zoekwoorden. Deze complete SEO-tools geven een veel uitgebreider inzicht in de potentie van een zoekwoord. De SEO tools geven bijvoorbeeld informatie over het zoekvolume maar ook over de concurrentie en de kansen om te kunnen scoren op een bepaald zoekwoord. Deze informatie is heel erg belangrijk wanneer je je website gaat optimaliseren voor SEO. Ook bieden de All-in SEO tools andere opties zoals een rankingoverzicht en backlink profielen. Wil je echt serieus werk van SEO maken en je kansen vergroten om goed gevonden te worden op Google, dan kun je met een All-in SEO pakket goed uit de voeten! 

Long tail- en short-tail Keywords

Bij het vinden van zoekwoorden wordt er onderscheid gemaakt tussen long-tail zoekwoorden en short-tail zoekwoorden. Short-tail zoektermen zijn termen die kort zijn en een hoog zoekvolume hebben. Woorden als ‘kleding’, ‘kopen’ en ‘kantoor’ vallen in deze categorie. Het zijn veelvoorkomende woorden die weinig specifiek zijn. En het internet wemelt ervan. De long-tail zoektermen bestaan vaak uit meer dan één woord en zijn een stuk specifieker. Er wordt dus minder gezocht op deze termen, maar de term is wel heel waardevol. Je hebt op long-tail zoektermen minder concurrentie en de kans dat er een match is tussen de bezoeker en jouw website is veel groter.

long tail keywords

Keyword search tools

Een keyword onderzoek kun je handmatig uitvoeren, maar slimmer is het om een speciale tool hiervoor de gebruiken. Keyword analyse tools helpen je op weg met het genereren van zoekwoorden, bieden nieuwe populaire woorden aan en geven inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep en de keywords van jouw concurrentie. Deze tools richten zich specifiek op zoekwoord analyse. Veel van deze tools hebben een gratis proefperiode. Wil je gebruik maken van meer functies? Dan zijn er pakketten in diverse prijsklassen beschikbaar. Zo vind je altijd een Keyword research tool die past bij jouw business.

Follow by Email
Twitter
Whatsapp
LinkedIn
Toolis
Logo
Enable registration in settings - general
Shopping cart